به گزارش شهرآرانیوز؛ نام این بیمارستان برای برخی از مشهدیها آشنا نیست. تعدادی نیز از وجود این مرکز درمانی خبر دارند، اما سر و کارشان به آن نیفتاده است و از امکانات و خدماتی که در این مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی ارائه میشود بی خبرند، اما کم نیستند شهروندان مشهدی و شهرستانهای اطراف که برای درمان بیماریهای چشم گذرشان به مرکز «بینا» افتاده است. مرکزی که سال ۱۳۹۷ به دست وزیر بهداشت وقت در خیابان سید رضی ۴۵ افتتاح شد، اما این همه داستان بیمارستان بینا نیست. به گفته شهروندان، گرانی خدمات درمانی و شلوغی دوروبر بیمارستان و دیگر موارد از گلایه مندیهایی است که شهروندان با صدای مردم در میان میگذارند.
بازدید سرزده شهرآرا این بار از این بیمارستان است.
حدود ۱۰ هزار متر زیر بنا در هفت طبقه، از بیمارستان بینا مرکز تخصصی چشم نوازی ساخته است. مرکزی درمانی که شش سال از عمر آن میگذرد. دور و بر این بیمارستان تا چشم کار میکند منزل مسکونی است و پارک کوچک محلی که در فصول گرم سال برای همراهیان بیمار نقش همراه سرا را ایفا میکند. خیابانهای اطراف بیمارستان مملو از خودرو است. خودروهایی که دو یا سه ردیفه پارک کردهاند. از راننده تاکسی که مقابل بیمارستان درصدد پیداکردن یک مسافر دربستی است، میپرسم که این دور و بر همیشه همین طور رانندهها بی قاعده پارک میکنند؟ میگوید: خودتان میبیند یک ایستگاه درست و حسابی برای توقف مسافربرها وجود ندارد.
حتی پارکینگی که بیمار یا همراه بیمار خودرواش را در آن پارک کند، وجود ندارد، رانندهها مجبورند دو سه ردیف پارک کنند یا حتی جلوی در منازل مسکونی اقدام به پارک خودرو کنند از طرف دیگر، چون آیلند و چراغ قرمزی وجود ندارد هرکدام از رانندگان از هر قسمتی که بخواهند از وسط خیابان دور میزنند و این خودش سبب بی نظمی میشود. راننده خودرویی برای رفتن به داخل بیمارستان عجله دارد. لباس فرم و لگو بیمارستانی که سر دست او حک شده، مشخص میکند که یکی از کارکنان بیمارستان است. از او درمورد پارکینگ بیمارستان که سؤال میکنم چنین پاسخ می دهد: خانم ما خودمان پارکینگ نداریم چه برسد به بیماران و همراهانشان.
فردی که در اتاقک نگهبانی ایستاده، حرف هایش را برای نبود پارکینگ تأیید میکند و میگوید: اینجا پارکینگ نیست و بیشتر کارکنان خودرویشان را در کوچه کناری که بن بست است، پارک میکنند.
سری به کوچه کناری میزنم. خودروها در سه ردیف پارک شدهاند. حتی برخی از رانندهها از وسط معبر نیز برای پارک خودرو استفاده کرده و رفتهاند! کمی که جلوتر میروم، مرد میان سالی خودش را از ساکنان محله معرفی میکند. او این طور میگوید که ساعت کاری اش از ساعت ۲ ظهر شروع میشود، اما به دلیل پارک خودروها مقابل منزلش با تاکسی به محل کار رفته است.
توضیحات تکمیلی این شهروند از این قرار است: بارها عطای استفاده از ماشین شخصیام را به لقایش بخشیده و با تاکسی اینترنتی به محل کارم رفتهام. آخر این چه کاری است که تعدادی از مراجعه کنندههای بیمارستان خودرو خود را جلوی پارکینگ مجتمع آپارتمانی ما پارک میکنند. این یعنی اعصاب خردی. یعنی معطلی پشت در پارکینگ. اگر بیمار بدحالی داشته باشیم که باید بلافاصله او را به درمانگاهی برسانیم، آن موقع تکلیف چیست؟
با گلایه مندی میافزاید: پارکینگ از بدیهیات چنین مراکزی است که تأمین نشده است.
حال و هوای داخل بیمارستان با بیرون آن حسابی توفیر دارد. نظم و ترتیبی برقرار است.
در طبقه همکف، واحد پذیرش بیماران مستقر است. گوشه دیگر آن داروخانه و در بخش دیگر فروشگاه عینک است. اورژانس و آزمایشگاه نیز همان جا تعبیه شده تا در دسترس بیماران اورژانسی باشد. از مرد سن و سال داری که یکی از چشمانش باندپیچی است و کنار در اورژانس به انتظار نشسته، از فرایند درمان و نحوه پاسخ گویی به مردم میپرسم. پاسخش با رضایت نسبی همراه است و میگوید: رسیدگی به بیمار در این مرکز خوب، اما هزینههای آن زیاد است.
مرد میان سال ردیف جلوتر که صدای پیرمرد را شنیده با گلایه میگوید: گرانی که همه جا هست اینجا هم از این قاعده مستثنا نیست. چپ و راست باید هزینه بپردازی. آنکه بیمه نداشته باشد کمرش زیر هزینههای درمان خم میشود. او از قوچان خودش را به بیمارستان بینا رسانده است. میگوید: پسر خردسالم به عمل چشم نیاز دارد، اما میگویند همین امروز بعد اینکه از اتاق عمل بیرون بیاید، مرخص میشود. برای من جای تعجب دارد که اگر پسرم حالش بد شود، چشمش عفونت کند باید چه کنیم؟ واقعا نیاز به بستری نیست؟ مرکزی به این مجهزی چرا اتاقهایی برای بستری ندارد. تا برای بیماران و همراهانش خاطرجمعی باشد.
در طبقه نخست این بیمارستان، هفت کابین بینایی سنجی مستقل است و بیماران به نوبت پذیرش میشوند. واحد تصویربرداری، لیزر و معاینات تخصصی نیز در این محدوده مستقر است و متقاضیان خاص خود را دارد. در طبقات فوقانی نیز کلینیک ویژه است و اتاقهای عمل مجهز که در هر بخش تعدادی بیمار از خدماتش استفاده میکنند. شلوغترین بخش، اورژانس شبانه روزی است که باز هم به مراتب وضعیت بهتری در مقایسه با مراکز درمانی دولتی دارد.
به گفته یکی از همراهان که از بیرجند برای عمل آب مروارید بیمارش به این مرکز مراجعه کرده، اینجا تنها بیمارستان چشم پزشکی شرق کشور است به همین دلیل باید خدمات خوبی ارائه دهد و از سویی هزینه هایش هم زیاد است.
موضوع تأمین پارکینگ بیمارستان را با مهدی عرفانیان، شهردار منطقه ۱۱ درمیان میگذاریم. عرفانیان این طور به شهرآرا پاسخ میدهد: طبق آنچه که مدیریت بیمارستان مطرح کرده چند قطعه زمین حوالی بیمارستان وجود دارد و در این راستا میتوان یکی از آنها را برای پارکینگ اختصاصی یا طبقاتی در نظر گرفت. شهردار منطقه ۱۱ در ادامه بیان میکند: ابتدا باید مالکیت این زمینها و کاربری آن مشخص شود و در ادامه بررسی شود که آیا مناسب پارکینگ هست؟ اگر در این زمینهها مانعی وجود نداشته باشد، متولیان بیمارستان میتوانند به معاونت اقتصادی شهرداری مراجعه کنند و با اعلام مشارکت، فرایند ساخت پارکینگ سپری خواهد شد.
فرشچی، مدیر روابط عمومی بیمارستان پاسخ گویی به گلایه مندیهای مراجعه کنندهها را و توضیح در مورد خدماتی که این بیمارستان به بیماران ارائه میدهد منوط به گفت وگوی حضوری با حبیب ا... تقی زاده، مدیر بیمارستان بینای مشهد میکند. بعد گذشت دو هفته پیگیری، تقی زاده مدیر بیمارستان پاسخ گوی پرسشهای شهرآرا میشود.
سهام داران این بیمارستان، ۴۰ نفر چشم پزشک هستند و نمیشد مرکز درمانی دیگری درنظر گرفت. چند کلینیک چشم پزشکی داشتیم، اما اینکه یک بیمارستان جامع و کامل باشد و در این رابطه همه خدمات چشم را به صورت مستقل انجام دهد نبود؛ بنابراین اعضا و هیئت مدیره تصمیمشان بر این شد که بیمارستان چشم پزشکی مجهزی در شأن مردم مشهد و شمال شرق کشور باشد.
نکته دیگر آنکه برای انتخاب این منطقه، بار ترافیکی کمتر است. سه قطعه زمین مجاور بیمارستان نیز کاربری بهداشتی و درمانی دارد که در آینده چنانچه به توسعه بیمارستان نیاز باشد میتوان از آن بهره برد.
با همه بیمهها (حدود ۳۰ شرکت بیمهای تکمیلی) طرف قرارداد هستیم. برای بیمه پایه نیز تأمین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح جزو الزامات کاری ماست.
هزینه ما مصوب وزارت بهداشت است و ما نمیتوانیم یک ریال بیشتر از بیمار دریافت کنیم. شورای عالی پزشکی با مصوبه وزارت بهداشت طبق تعرفه وزارت بهداشت سالانه برای بخش خصوصی، هزینههای مصوب درمان را اعلام میکند و مرکز ما دقیقا بر اساس همین تعرفه دریافتی دارد.
از شهرداری مشهد برای احداث پارکینگ طبقاتی پیگیری کردیم تا مساعدت لازم را داشته باشد. خود ما نیز برای این موضوع مشارکت میکنیم. حتی از شهرداری منطقه درخواست داشتیم خیابان کنار بیمارستان را که بن بست است و اکنون محل پارک خودروها شده در اختیار بیمارستان قرار دهد تا نگهبانی مستقر کنیم و امنیت خودروها تأمین شود. کارشناسان شهرداری منطقه ۱۱ از آن بازدید داشتند، اما تاکنون جوابی ندادهاند. در نظر بگیرید کل پارکینگ بیمارستان ظرفیت پارک ۷۰ خودرو را دارد و برای ۴۰۰ نفر از کارکنان و ۱۰۰ پزشک ما نیز نبود پارکینگ مسئله ساز شده است.
پیگیری کردهایم که در خیابانهای منتهی به بیمارستان، تابلوهای معرفی بیمارستان درج شود. به تازگی این اتفاق افتاده و شهرداری منطقه ۱۱ اجازه داده است ۱۰ تابلو ترافیکی راهنمای شهری در گوشه و کنار معابر منتهی به بیمارستان نصب شود.
بیمارستانهای چشم پزشکی دقیقا وضعیت مشابهی دارند. در جراحیهای چشم معمولا بیمار همان روز مرخص میشود و نیاز به بستری شبانه ندارد.
از طرفی بخش اورژانس بینا از بخشهای پرمراجعه کننده است. اگر بیماری نیاز به بستری و ادامه درمان داشته باشد در این بخش به درمان خود ادامه میدهد.
نوبت دهی هم به صورت الکترونیکی است و هیچ گونه تأخیری در نوبت گیری نیست. ۹۵ درصد نوبت دهی الکترونیکی در سامانه bina-mashhad-hospital امکان پذیر است. نتایج عکس و آزمایشها هم برای بیمار ارسال میشود. در این راستا بیمارستان بینا دوستدار محیط زیست شناخته شده است، زیرا سیستم تشکیل پرونده بدون کاغذ برای بیمار تعریف و طراحی شده است.
با بهزیستی، مرکز نیکوکاری آبشارعاطفه ها، کانون ناشنوایان آموزش و پرورش استثنایی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و خیریهها قرارداد همکاری داریم و تنها مرکز خصوصیای هستیم که تخفیفهای خوبی برای بیماران در نظر داریم.